Help! Kat is bang voor de inhaler!!!

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Bianca1967
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 feb 2016 06:10

Help! Kat is bang voor de inhaler!!!

Bericht door Bianca1967 »

Mijn Maine Coon Loki is sinds twee maanden gediagnosticeerd met Astma. Elke maand gaat hij naar de dierenarts voor een injectie, die hem voor een aaantal weken wat verlichting geeft. Daarnaast moet hij twee keer per week Ventolin inhaler gebruiken. Voor de Ventolin heb ik de Aerokat inhalatiesysteem aangeschaft. Maar Loki is doodsbang voor dat ding. Vooral, wanneer het mondstuk over zijn snuit geplaatst wordt. Heeft iemand nog adveizen hoe ik anders de ventalin kan gebruiken of hem kan laten wennen aan de Aerokat?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7686
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Kat is bang voor de inhaler!!!

Bericht door Rik »

Bianca1967 schreef: 03 mei 2024 20:54 Maar Loki is doodsbang voor dat ding.
Hoe heb je hem laten wennen aan dat ding?
Want gelijk op zijn neus zetten is natuurlijk een big no-no.
Laat uw kat voor het gebruik eerst aan de aerokat wennen. Leg hem op tafel zodat uw kat rustig kan onderzoeken en ruiken. Oefen vervolgens eerst een aantal keren alleen met het masker. Laat uw kat het masker ruiken en plaats het voorzichtig een aantal keren over de neus van uw kat. Zorg dat u de ogen niet bedekt en zorg dat het zo min mogelijk stress geeft. Wanneer dit goed gaat kunt u de Aerokat in gebruik nemen.
https://www.dierenkliniekecht.nl/gebruik-van-de-aerokat

Zie ook dit filmpje...

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Help! Kat is bang voor de inhaler!!!

Bericht door sandy »

Salbutamol is de werkzame stof in ventolin, iets wat eigenlijk alleen in nood gebruikt zou moeten worden. Dat is wat het dierenziekenhuis in Utrecht me toen adviseerde. Het is een kortwerkend middel wat alleen bij acute benauwdheid word gegeven, dus heeft weinig zin om standaard te geven. Bij mensen is het dus ook zo dat dit middel niet bestemd is voor langdurig gebruik. Dan zou je een langwerkende luchtwegverwijder moeten hebben, dan is het beste een combinatiemiddel, waar bij de luchtwegverwijder en onstekingremmer in 1 inhaler zit. In principe zou een onstekingremmer voldoende moeten zijn. Geen idee wat de injectie is die je kat krijgt, maar ik heb 2 katten met astma gehad en beiden kregen 2 maal daags een puf flixotide (onstekingremmer)125 mcg. Het spaart de rest van het lichaam de schade die gewone medicatie op de lange duur doet.
En zie hierboven, je kan nooit dat ding op zn snuit zetten en verwachten dattie het accepteert. Ik ben met beide katten om en de nabij een maand bezig geweest om ze te laten wennen aan de aerokat. Even op de snuit en belonen met een snoepje, Missy schrok nog de eerste keer dat ik de puf deed, maar daarna ging het wel. Jessie heb ik anders gedaan, omdat zij heel angstig was, snoepjes geven, het ding vlakbij haar neerleggen en een puf doen zodat ze kon wennen aan het geluid. Kostte me aardig wat pufjes maar ze kwam na die tijd altijd naast me liggen als ik haar riep voor dr pufje. Wat ze inademen is koud, ook dat kan een reactie geven dus geduld is een belangrijke zaak
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help! Kat is bang voor de inhaler!!!

Bericht door nellebel »

Guusje heeft ook astma. Onze da schatte ook al in dat zij nooit een inhallator zal accepteren. Daarom krijgt zij druppeltjes salbutamol. Werkt perfect


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Help! Kat is bang voor de inhaler!!!

Bericht door sandy »

Maar dat is onzin nellebel, als je het niet probeert kan je het nooit weten. Jessie was ik ook bang dat ze m nooit zou accepteren. Zij was een kat die veel angsten had, maar ik ben het gewoon gaan proberen en met geduld en een maandje oefenen ging het prima. Ze kwam zelfs altijd op de leuning naast me liggen als ik haar riep. En dan kreeg ze een beloning, want ook katten kunnen gevoelig zijn voor beloningen. Je moet niet altijd je oren laten hangen naar een ander, ook een dierenarts niet.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help! Kat is bang voor de inhaler!!!

Bericht door nellebel »

Guusje kreeg al jaren druppeltjes onder dwang. Ook met een beloning daarna. Bleef een gevecht. Guusje wil niet vast gehouden worden. Ik weet zeker dat dit niet zou kunnen met Guusje. Ze is super lief en aanhankelijk maar je moet haar niet vast houden of iets bij haar houden. Dus ik ben heel blij met deze oplossing. Spuitje in de bek vind ze niet leuk en ik ook niet, maar dit is binnen 5 seconden voorbij. Guusje is niet perse bang maar wil dat gewoon niet en als we het zo kunnen oplossen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Help! Kat is bang voor de inhaler!!!

Bericht door sandy »

Jessie was niet anders, ik had haar ook niet hoeven proberen vast te houden, dan zou ze zwaar in paniek raken. De oplossing bij haar was een beetje tussen de schouderbladen kriebelen, over haar koppie aaien gewoon met veel beleid en bemoedigend toespreken. Werkte altijd prima. Ieder voor zich maar de aerocat is de minst invasieve manier van behandelen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help! Kat is bang voor de inhaler!!!

Bericht door nellebel »

guusje blijft niet stil zitten. geloof me, ik ken mijn guusje echt wel. als ik ook maar 1 moment zou denken dat dit een optie was had ik het gedaan. nu elke dag dat spuitje in de mond is ook geen feestje hoor. ze is het meteen vergeten en komt meteen een snoepje vragen en toch blijft het een verzet. ik moet haar overvallen. tegen de avond weet ze dat het gaat komen een keer en houdt e me in de gaten. maar er komt toch een momentje dat ik haar kan overvallen. heb het spuitje altijd in mijn buidel (trainingspak) klaar liggen. niet leuk, vooral niet als ze net wil slapen maar het is niet anders. het werkt perfect, en dat voelt ze denk ik ook wel. vind het jammer dat ze het niet lijkt te begrijpen dat het makkelijker kan als ze niet zo tegenstribbelt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5275
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! Kat is bang voor de inhaler!!!

Bericht door Synemios »

Ik hoef het bij Indy ook echt niet te doen dit soort dingen.
Maar Bianca1967 als alle bovenstaande tips niet werken er zijn dus meerdere manieren om de salbutamol te geven.
Sowieso zou ik dan wel even contact met je dierenarts opnemen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie